This way for your Good Life!

This way for your Good Life!

APAKAH VITAMIN YANG SESUAI UNTUK IBU MENGANDUNG ??

 Assalamualaikum, kali ini entry saya berkisar mengenai ibu hamil / preggy / mengandung . Macam-macam nama panggilan diberikan kepada ibu yang bakal menimang cahaya mata ni.



Setiap perkahwinan akan berasa bertambah bahagia apabila mempunyai zuriat yang comel dan cerdik daripada pasangan masing-masing. Tambahan pula, jika anak itu, anak pertama dalam kehidupan setiap suami isteri. Oleh itu, jangan berkira dalam soal kesihatan si ibu.

Ada sesetengah berpendapat, mereka lebih selesa mengambil vitamin yang diberikan oleh doktor berbanding mencuba vitamin / supplemen lain seperti Shaklee . Sesetengahnya pula, takut apa-apa jadi kepada kandungan ( biasalah anak pertama... tak apa, jangan risau dengan Shaklee! )

Anda sudah mengenali bukan apa kandungan yang ada di dalam setiap produk Shaklee?? salah satunya 100% ramuan semulajadi buah-buahan , tumbuh-tumbuhan dan sirip ikan merah dan semua ini telah mendapat kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia ( KKM ) serta HALAL dari JAKIM .

KENAPA PENTING AMBIL SUPPLEMEN / VITAMIN??

Ya, sangat penting!kenapa??pernah dengarkan, Healthy Eating for a Healthy Baby ye...apa yang si ibu makan anak dalam perut tu pun makan sama ye. So, please pay attention for our food as a mother!


Penjagaan pemakanan amat penting semasa mengandung kerana kebanyakan nutrisi dan zat-zat dalam badan ibu 'ditarik' oleh si baby yang dikandung bagi pertumbuhan dan pembesaran si manja di dalam rahim .
Jangan hairan, terutamanya bagi ibu yang belum pernah ada pengalaman mengandung ( first time la katakan hehehe.. ) biasanya si ibu akan mengalami keletihan, loya, pening kepala, sembelit, mengantuk , lenguh sana sini dan sebagainya tetapi perlu ingat bukan semua wanita sama ye simptom mengandung ni. So, si ibu perlu mengambil supplemen shaklee yang saya syorkan di bawah ini di samping mengambil pemakanan yang sihat, minum air kosong banyak dan banyakkan berehat ( jangan stress !! )

Baby akan membesar dengan baik jika si ibu melakukan aktiviti yang sihat
Antara supplemen yang penting bagi ibu hamil ialah iron tablet ( zat besi ), folic acid (b complex), kalsium, dan omega-3. Walaubagaimanapun, pengambilan supplemen ini bukan bermakna ibu hamil tidak boleh mengambil pemakanan yang berkarbonhidrat, protein , lemak dan air bahkan digalakkan bagi menstabilkan nutrisi dalam badan si ibu.

Ibu preggy perlu makan banyak sayur-sayuran & buah-buahan bagi mengelakkan masalah penghadaman perut

Jom kita lihat, apakah vitamin yang sangat diperlukan oleh si bu dan anak dalam kandungan !



PERINGKAT / TRIMESTER 1 ( 1 bulan - 3 bulan kandungan )

  1. B COMPLEX
  2. VITA C PLUS
  3. VITA LEA 
  4. OSTEMATRIX
  5. ESP
 TRIMESTER 2 ( 4 bulan - 6 bulan )

  1. B COMPLEX
  2. VITA C PLUS
  3. VITA LEA 
  4. OSTEMATRIX
  5. OMEGA GUARD
  6. ESP
TRIMESTER 3 (7 bulan - peringkat  kelahiran )


  1. B COMPLEX
  2. VITA C PLUS
  3. VITA LEA 
  4. OSTEMATRIX
  5. OMEGA GUARD
  6. ESP


Ok, yang ini pula cadangan set terus bagi SEBELUM, SEMASA DAN SELEPAS BERSALIN



Vitamin SEMASA HAMIL
  1. B COMPLEX = Memberi tenaga kepada si ibu
  2. VITA C PLUS = Memberi kulit muka & badan cantik dan licin / Mengelakkan sembelit
  3. VITA LEA = Menaikkan hb darah si ibu dan membekalkan nutrisi yang cukup kpd baby
  4. OSTEMATRIX = Kalsium yang baik untuk tulang dan gigi si ibu dan anak / kurangkan cram / kejang kaki
  5. OMEGA GUARD= Memberi DHA (perkembangan otak si baby)
  6. ESP = Memberi tenaga kepada si ibu / menggebukan kulit baby dan si ibu

Vitamin SELEPAS BERSALIN (Normal / Operation )

  1. B COMPLEX = Memberi tenaga kepada si ibu selepas bersalin
  2. VITA C PLUS= Melawaskan perut si ibu , mengurangkan stress si ibu ( elak meroyan  )
  3. OSTEMATRIX = Mengurangkan masalah sembelit, dan kurangkan kekejangan badan
  4. ESP= Mengenyangkan ibu, menggebukan kulit dan mengurangkan masalah sakit kuning ( baby )
  5. ZINC COMPLEX = Membaiki kulit, tisu dan kesan luka selepas pembedahan ataupun bersalin normal ( kebaikan untuk si ibu )

Vitamin SEMASA BERPANTANG

  1. B COMPLEX = Memberi tenaga kepada si ibu selepas bersalin
  2. VITA C PLUS = Melawaskan perut si ibu , mengurangkan stress si ibu ( elak meroyan  )
  3. OSTEMATRIX= Mengurangkan masalah sembelit, dan kurangkan kekejangan badan
  4. ESP = Mengenyangkan ibu, menggebukan kulit dan mengurangkan masalah sakit kuning ( baby ), Banyakkan susu ibu.
  5. ALFAFA = Detoks / membuang toksin dalam badan , Membanyakkan susu , membuang lemak.
banyakkan susu hasil daripada minuman ESP Shaklee??
Bagilah anak anda dengan susu yang secukupnya supaya dia dapat melangkah lebih jauh lagi


Testimoni :-


Sedikit testimoni daripada pengalaman kakak saya sendiri mengandungkan anak ketiga ( bermulanya makan SET LENGKAP IBU HAMIL SHAKLEE ) berbeza daripada mengandung anak pertama dan kedua . Kakak saya pernah kata, memang best dik, terutama ESP akak rileks je susu mencurah-curah banyaknya! seronok betul!
Ini kakak saya sewaktu ketika dahulu berisi dan boleh tahan beratnya
wahhh so chubby my sisterkan??

 Tarrraaa!!! yang gambar bawah ni selepas ambil Shaklee

Ini anak kakak saya yang ketiga Alhamdulillah memang tak ada masalah dan yg paling best gebuzzz!!
Memang semangat ammar raihan maksu ni
Slim kan kakak saya???


Selain daripada itu, sekiranya anda beragama Islam sentiasalah berdoa dan mengaji serta solat sunat kepada Allah agar mudah-mudahan semuanya berjalan dengan lancar dan selamat disamping dapat menikmati detik-detik manis di saat anda hamil dan melahirkan anak sebagai seorang ibu dan penjaga Amanah yang baik kepada Allah dan suami ..Insya Allah.


Kepada ibu-ibu yang mengandung ada satu doa yang baik diamalkan supaya kandungan anda sentiasa dipelihara-Nya sepanjang masa. Diambil dari Surah Al-Anbiya ayat 91-93. Bacalah selalu sehingga anda selamat bersalin nanti.



Semuga bayi anda dijauhkan dari perkara yang tidak diingini. Dikurniakan anak yang soleh dan taat akan perintah Allah SWT. Anak yang baik dan tidak derhaka. Moga-moga dirahmati-Nya.


21:91

21:92
21:93

Wallatee ahsanat farjahafanafakhna feeha min roohinawajaAAalnaha wabnaha ayatanlilAAalameen (91) Inna hathihi ommatukum ommatan wahidatanwaana rabbukum faoAAbudoon (92) WataqattaAAoo amrahum baynahum kullunilayna rajiAAoon (93)

Maksudnya:

Ayat 91: 

Dan (sebutkanlah peristiwa) perempuan yang telah menjaga kehormatan dan kesuciannya; lalu Kami tiupkan padanya dari Roh (ciptaan) Kami, dan Kami jadikan dia dan anaknya sebagai satu tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi umat manusia.


Ayat 92:

Sesungguhnya ugama Islam inilah ugama kamu, ugama yang satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka sembahlah kamu akan Daku.


Ayat 93:

(Kebanyakan manusia masih berselisihan) dan berpecah-belah dalam urusan ugama mereka; (ingatlah) mereka semuanya akan kembali kepada kami (untuk menerima balasan).



Kepada sesiapa yang berminat untuk sebarang pembelian vitamin Shaklee boleh contact saya di nombor ini 017 - 455 1030 / 013 - 3108017 ( Puan Eja )

TERIMA KASIH.

No comments:

Post a Comment