This way for your Good Life!

This way for your Good Life!

Adakah Slip Disc Bahaya?? & Apakah Cara Mengatasi Risikonya???

Assalamualaikum, Apa khabar semua? semoga sihat dan ceria disamping rezeki yang melimpah ruah..aaminn.. Terima kasih kepada semua yang sudi berkunjung di laman blog saya dan sudi membaca perkongsian saya mengenai Shaklee . Apa yang saya mahu kongsikan bersama anda pada hari ini adalah mengenai Vitamin / makanan tambahan / supplemen khas dari Shaklee bagi menjaga masalah-masalah sendi, tulang, lutut kita. Seharian kita bekerja sememangnya menggunakan hampir semua deria termasuklah segala tulang dan sendi-sendi kita. Betul tak?

Saya ingin berkongsi dengan anda pengalaman saya sendiri terhadap suatu masalah dimana saya pernah menghadapi sakit Slip Disc / Spine Disc / Cakera Tergelincir  di tulang belakang saya . Mungkin ada di kalangan anda yang masih samar-samar pengertian sakit ini. Sebelum saya berkongsi ini, saya terlebih dahulu telah meminta keizinan daripada suami saya dan dia minta saya berkongsi kebaikan Shaklee kepada anda di luar sana. Ini adalah perkongsian dari hati ke hati.



Sebelum itu, saya ingin membawa anda terus mengenali struktur tulang belakang tubuh kita. Sebenarnya , tulang belakang kita terdapat suatu kusyen pad ( Disc )  atau dipanggil pelindung antara tulang -tulang pada tulang belakang ( spine ) . Disc ini stabil kerana ianya terdapat ligament yang tebal di sekeliling tulang belakang kita.

Cakera tergelincir sebenarnya merujuk pada keretakan dan koyakan pada bahagian anulus. Ia menyebabkan nukleus tertolak ke dalam keretakan atau koyakan itu lalu menyebabkan cakera membonjol. Kebanyakan kes cakera tergelincir terjadi disebabkan kecederaan akibat hentakan akibat terjatuh atau mengangkat beban yang berat.

Masalah ini juga boleh berlaku akibat kecederaan ringan yang berterusan yang dipanggil RSI (repetitive stress injury) seperti duduk atau memandu dalam kereta berterusan selama berjam-jam. Dalam keadaan sebegitu, tekanan boleh berlaku pada cakera / disc . Ia menyebabkan ketegangan yang seterusnya mengakibatkan anulus koyak sedikit malah bermain futsal jika salah cara pun boleh terjadi!

Kebiasaannya, kesakitan yang dialami boleh berlarutan sehingga beberapa jam, berhari-hari atau berlanjutan sehingga beberapa bulan jika tiada ambil sebarang tindakan ( mengambil supplemen, menukar lifestyle anda, kurangkan berat badan, buat fisioterapi dan sebagainya ) .

Selain  ‘slipped disc’, masalah  ini juga dipanggil ‘Herniated Disc’, Ruptured Disc’ atau PID (Prolapsed Intervetebral Disc). So, jangan ambil ringan yer jika anda disahkan masalah ini kerana hampir 80% anda tidak dapat menyempurnakan kerja seharian anda. 

Jangan sangka orang yang berbadan gagah, dan nampak ceria di luar Sihat dalamnya..Penghidap Slip Disc kebiasaannya nampak normal di luar, tetapi empunya diri sahaja mampu merasainya.

Tanda-Tanda anda mengalaminya :
  1. Rasa loya dan pening kepala
  2. Rasa kaki tiba-tiba kebas dan menyucuk-nyucuk
  3. Rasa berdenyut di belakang badan dan rasa kebas
  4. Tapak kaki rasa sejuk dan apabila ditekan / dicubit / dicucuk dengan hujung kertas tiada rasa
  5. Bunyi popp!! di belakang apabila tunduk atau bergerak aktif
  6. Tidak mampu bergerak sangat ( terhad ) 
  7. Rasa sakit tiba-tiba di bahagian bawah belakang dan juga boleh berlaku di bahu dan tengkuk
  8. Sukar membuang air besar & sembelit tiba-tiba

ok,seperti yang saya katakan tadi, saya juga pernah mengalami masalah Slip Disc ni iaitu ( L5 S1 ) .Jika anda merasainya anda akan faham bagaimana rasa kesakitannya dan kesemua tanda-tanda di atas saya telah merasainya. Bila benda ni terjadi kepada saya? Adakah saya gemuk ketika itu?Bagaimanakah perasaan saya pada ketika itu?
Saya bersaiz M tidak gemuk dan tidak terlalu kurus sometime saya bole pakai baju S dan tinggi saya 150 cm. Di universiti saya student yang sangatlah aktif  dan kaki library  juga dari dunia teater sehingga menjadi Mantan Exco Kepimpinan GPMS UUM , Kedah dan dari bangku sekolah lagi saya memang suka aktiviti outdoor seperti Jungle Treeking , panjat gunung turun gunung, masuk hutan , berkawad , flying fox dan yang mencabar.  Gambar-gambar di bawah ini semasa study di UUM, sebelum sakit Slip Disc menyerang...time tu berat 48kg tinggi 149.5 cm kalau tak silap saya. Aktifkan ?

Ini semasa menjadi penceramah Teater ( blazer tu besar nampak gemuk )

program GPMS (pantau anak buah buat kerja )

Pengarah projek Gpms di kg sendiri..
Saya memang aktif belajar dan aktiviti ( sambil tu sibuk juga menjalankan first business saya iaitu Eja Sunlove Weeding menerima tempahan gubaran hantaran dan menjual perfume branded ). Aktif bukan? macam-macam gelaran classmate saya bagi.heheh memang lucu dan seronok menjadi seorang Mahasisiwi ketika itu. Bukan mendabik dada, tetapi sekadar perkongsian kebahagiaan sebenar menjadi pelajar. Namun, ku sangka panas hingga ke petang...rupanya hujan ditengah hari.
Pada tahun 2012 adalah tahun penentu saya samaada saya dapat grade ataupun tidak. Pada awal tahun itu saya mengemas kotak-kotak barang dan buku-buku saya ( tebal dan berat ) di belakang katil memang excited dapat bilik yang sama dan level yang sama cuma hari tu beria sangat nak mengemas balik bilik tu. Tiba-tiba saya terdengar Popp!! dekat belakang saya dan saya rasa ngilu dan menagis kerana tidak dapat langsung berdiri dan hanya merangkak! Masya allah, pada masa itu rasa dunia saya gelap dan saya kelu. Dalam fikiran saya hanya terfikir Lumpuh ke aku??? roomate pada masa itu balik ke Penang, tinggal saya seorang diri. Mulut ini tidak henti-henti menyebut Allah...Allah...sakit sangat.
Pendekkan cerita, saya buat MRI dan disahkan saya menghidap Slip Disc baru saya teringat saya pernah excident pada tahun 2007 memang tiada luka apa, rupanya dalaman saya dah mula bermasalah... Allahuakbar!! Saya hanya makan buat tahan sakit Celebrex dan Lyrica yang dibekalkan oleh doktor pakar Ortopedik disamping saya dibagi rehat selama 2 minggu serta membuat fisioterapi selama sebulan di hospital Jitra kemudian buat sendiri di hostel. Selama 3 bulan saya tidak boleh bergerak bebas. Saya pergi kuliah pun tumpang kereta dengan member langsung tidak boleh jalan kaki dan tidak boleh menaiki bas. Sedih sangat ....Aktiviti semua terpaksa stop, sememangnya Allah ingin menduga kekuatan hati dan iman saya.
Alhamdulillah , sakit saya berkurangan sehingga 80% kerana saja menjaga semua yang doktor suruh selepas 5 bulan . Pada tahun 2013 , saya telah diperkenalkan dengan suatu produk Shaklee .Pada mulanya saya hanya mengambil Alfafa dan Lechitin sahaja bagi menurunkan berat badan saya  .Apabila anda menghadapi masalah ini , anda akan mudah naik berat badan . Dulu saya suka berjogging, bermain skipping dan pergi gym atas nasihat doktor, saya terpaksa stop dan makan ubat painkiller tersebut, yess!! memang makan ubat tahan sakit, selera makan bertambah dan tambah-tambah lagi tidak dapat berjogging memang confirm nampak chubby.
Saya makan memang berat badan turun dan nampak saya semakin slim! . Kemudian, saya terfikir untuk penjagaan tulang dan sendi saya. Rupa-rupanya Shaklee memang ada sediakan juga! Syukur... Saya ambil Advance Joint Health Tablet(AJHT) & Ostematrik sahaja. Banyak testimoni kata , 5 hari sudah rasa perbezaannya apabila makan AJHT, Yup, memang betul! Saya terus jatuh cinta pada Shaklee dan terus masuk ahli.
Ini gambar selepas ambil Shaklee ( di sabah )
 So, sehingga kini saya masih amalkan  semua supplemen Shaklee! Alhamdulillah...


Untuk mengatasi masalah ini, anda boleh mencuba Set Sendi Shaklee atay Vivix yang terbukti selamat dan InsyaAllah Berkesan.

ADVANCE JOINT HEALTH  TABLET
– memelihara ligament (tosu penyambung) yang sihat.
– menyokong keselesaan sendi
-meningkatkan kesan kusyen

OSTEMATRIX
– Sumber kalsium di mana penting untuk kesihatan tulang,otot dan ligament
– Magnesium membantu penyerapan kalsium dan membantu menguatkan tulang.
– Vitamin D merangsang penyerapan kalsium

OMEGA GUARD
– Mengurangkan inflamasi atau radang akibat sakit sendi
– Bertindak sebagai pelincir pada sendi.

  atau anda juga boleh tambah Vivix Shaklee jika ada bajet lebih.




VIVIX
– Merupakan agen anti penuaan di mana menjaga keanjalan struktur Disc tulang belakang dan mengurangkan risiko Slipped Disc.
– Menyokong kesihatan sendi.
– Menyokong kesihatan menyeluruh.



Apa jua aktiviti perlu berhati-hati kerana tersalah cara masalah ini akan timbul

BETULKAH SAKIT SLIP DISC TIADA PENAWAR???

Setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. Setiap sakit mesti ada pengubatnya kecuali saat nazak yang hampir dengan kematian, itu Allah yang BERKUASA atas tiap-tiap sesuatu. Ingat yer, sesiapa yang pernah atau sedang mengalami sakit ini, jangan cepat putus asa, cari jalan keluar bagaimana kita nak kembali CERIA seperti dulu! Insya Allah setiap ikhtiar atau usaha yang kita lakukan dengan niat Allah Taala pasti DIA membantu kita. Be Strong!! Allah tidak akan menguji seseorang hamba itu apa jua musibah/ kesakitan/ kehilangan dan sebagainya tanpa melihat kekuatan hambanya, Allah Maha Mengetahui segala yang kita lalui dan rasai, selalulah berdoa kepada Allah. Ingat , jika kita sakit sehingga tidak mampu bangun,gagahkanlah dirimu untuk solat kepada Allah.

Baiklah, selain berdoa kepada Allah , kita perlu mengambil beberapa langkah ( effort ) untuk mantain sihat!
Jika melalui pengalaman saya, setiap apa yang kita buat (saya terangkan dibawah ini ) tidak dapat memberi kusyen / cakera itu kembali normal melainkan dapat mengurangkan kesakitan, ngilu dan daya geseran antara tulang itu, kerana ia bergantung kepada DIRI ANDA SENDIRI (Jika anda tidak jaga betul-betul ,anda akan sakit kembali mungkin bertambah teruk !AWAS YE... )



 Dibawah ini adalah beberapa cara yang Doktor Pakar yang sarankan serta usaha saya sendiri :-

1. UBAT TAHAN SAKIT / PAINKILLER

Kebiasaannya, doktor akan memeriksa tahap keseriusan sakit anda, dan dimasukkan kedalam MRI untuk detect level mana anda sakit. Ubat tahan sakit biasanya diberikan untuk anda tenang dan bagi anda kurang sakit . Pengalaman saya, saya hanya makan untuk 3 bulan sahaja dengan rehat yang cukup. Kemudian, saya stop dan ambil supplemen ( saya bimbang buah pinggang rosak so, saya ambil Shaklee dengan cara yang betul ).

MRI


2.  FISIOTERAPI ( SENAMAN BADAN )

Bagi permulaan anda perlu dibimbing dengan jurufisio sendiri (karang silap lagi sakit )


Ye, fisioterapi ini sangat penting tidak kiralah anda pesakit Slip Disc ataupun tidak. Pada mula dulu, saya diwajibkan buat atas bimbingan mereka yang bertauliah di klinik Fisio Hospital Jitra selama sebulan . Kemudian, saya sambung buat di hostel kolej dengan kertas panduan yang mereka beri. 
Angkat punggung sangat penting tau..


Disamping itu, anda juga perlu bijak dalam menukar gaya hidup anda sebelum ini termasuklah anda yang tidak mempunyai masalah ini. Contohnya, cara memandu kereta, cara duduk, cara mengangkat barang , posisi tidur dan yang penting posture semua perlu BETUL! sebab saya selalu ditegur dengan abang dan kakak ipar saya...huhuhu...stress juga mula-mula..tetapi ingat, nak sihat JANGAN MALAS.






Saya juga mahu berkongsi  bagi pesakit bagi masalah ini, jika anda tidur pastikan kaki anda yang berbantal bukan kepala anda ye. Selain itu, kurangkan makan benda yang sejuk dan menjalar ( malam anda boleh lenguh dan kebas tak terperi! melainkan anda sudah ada Ostematrik Shaklee memang Awesome!! )

Jika sakit anda datang lagi gunalah ,corset / support back atau tuam belakang dengan botol / bag suam


Setiap pesakit WAJIB ada benda ni di rumah

3. SUPPLEMEN / VITAMIN ( Penjagaan Dalaman )

Hahhh!! sudah semestinya SHAKLEE.. Apakah kegunaannya?? saya dah terangkan semuanya di atas ye. Baiklah, Supplemen ini bertujuan memberi vitamin semula kepada tulang, saraf dan sendi anda yang sudah terkoyak, dan bengkak! Anda beli saya boleh bimbing anda bagaimana cara yang betul!
Tidak perlu anda lakukan operation ok!

SETIAP RUMAH WAJIB ADA VITAMIN INI


4. KAWAL BERAT BADAN ( JANGAN OBESITI ! )



BETUL! itu sebab sesiapapun disarankan jangan terlalu gemuk atau obesiti. Jika anda terlalu gemuk, tulang , sendi dan otot anda tidak dapat menampung segala lemak dan toksik di dalam badan dan mudah mendapat masalah tulang dan salah satu punca sakit Slip Disc ini.

So, saya syorkan anda mengambil supplemen Shaklee bagi mengurangkan berat badan anda, bakar lemak, buang lemak dan bina otot semula.



Lechitin + Omega = Membakar lemak anda yang berlebihan
Alfafa = Membuang lemak yang telah dibakar melalui air kencing / najis
ESP = Membina semula otot dan menegangkan kembali badan anda yang telah jatuh



5. SUNTIKAN STEROID ( EPIDURAL STEROID INJECTION )

Bergantung kepada pesakit >>>> Suntikan ini akan diberikan kepada anda oleh doktor pakar , jika terlalu sakit atau mencegah awal kesakitan bergantung kepada pesakit sendiri ok!
Jangan risau, biasanya doktor akan beri ubat bius supaya tidak sakit. Bergantung juga kepada badan pesakit, ia boleh bertahan 2-5 bulan tetapi jika sakit kembali pesakit boleh request suntik lagi di hospital kerajaan atau swasta. Ini adalah usaha lain jika anda ingin cuba.

Minor Operation
 6. PEMBEDAHAN / MAJOR OPERATION

Bergantung kepada pesakit >>>>> Ini merupakan pembedahan besar yang melibatkan doktor-doktor pakar  bagi menukarkan cakera / disc tiruan ke dalam tulang belakang ( spine ) pesakit. Bergantung tahap kesakitan pesakit dan keputusan pesakit.


So, sebarang pertanyaan atau pembelian boleh menghubungi saya di talian 017 4551030 ( Pn Eja )

JOM JAGA TULANG KITA!!!

3 comments:

  1. Assalam sis..sy SID jgak & penghidap spondylosis L5S1.sis penah amik steroid injections tak? Atau RF injection?

    ReplyDelete
  2. Assalam sis..sy SID jgak & penghidap spondylosis L5S1.sis penah amik steroid injections tak? Atau RF injection?

    ReplyDelete